Sjörök.....adventsbelysning.....adventsljusstake.....nymalet kaffe.......

I morse när jag skulle till jobbet, visade termometern på -18 grader.
Under dagen har temperaturen hållt sig på ca - 14-15 grader.
Idag var även solen framme.
 
När jag åkte hem från jobbet var det så fint på sjöarna efter vägen.
Solen sken och från vattnet steg det upp sjörök....och all växtlighet brevid
sjöarna var kritvita och gnistrade så fint i solen.
 
Typiskt så låg kameran kvar hemma!
Annars hade jag stannat efter vägen och tagit en massa vinterbilder.
Jag brukar försöka ha med mig kameran i jackfickan....just därför att om jag skulle råka
se något som jag vill föreviga på bild.
 
Idag på eftermiddagen kom vårat adventspynt fram.
Jag och Hasse hjälptes åt att plocka fram pyntet....sätta det på plats....och ställa
in alla timers på önskad tid.
Så nu lyser det så fint och mysigt i varje fönster.....ja, förutom Mattias fönster.
Han skulle städa sitt rum först....sen kunde vi sätta upp adventsbelysning i hans fönster.
Hmmmm......undra om det blir i år det?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag har massor med olika sorters adventsljusstakar för vanliga långa stearinljus....som
också är mysigare än den här ovan....vissa av dom kan man pynta med mossa, nötter, kottar....
ja, vad man nu känner för. Vissa andra är fina stakar som man kan ha ljusmanschetter till.
Stakarna är i olika material....det är porslin....keramik....koppar....träd....stål....osv.
Så varför har jag då denna lite tråkiga, gråa adventsljusstaken???
Jo, för känns "säkrast"....med värmeljus.....ifall man skulle råka
"glömma av" den......
 
Ja, inga ljus är ju säkra....när man har att göra med eld/öppen låga.
Men jag hoppas ni förstår vad jag menar och syftar på.
 
 
Efter det att vi hade pyntat färdig var jag och Hasse hem till Anette och Henke
på kvällskaffe och en pratstund.
Anette hade fått en kaffekvarn, som hon malde bönor i och gjorde kaffe på.
Det var en stor skillnad på det kaffet och på kaffet som man köper färdigmalet i affären.
Det var gott kaffe....den var inte nå beskt.....eller garvsyra-aktigt i smaken.
Det smakade helt enkelt BARA kaffe!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0