Våran, rätt så traditionsenlig, julafton......

 
Jag, Johanna och Hasse var ner till kyrkogården på förmiddagen.
 
 
 
 
Hasse tände ljus och marschaller vid hans mormor och morfars grav.
 
 
 
 
Jag och Johanna tände ljus vid mina barndomsvänners pappas grav.
Dels tände jag ett varsit ljus från mina två vänner. Dom hade själva ingen möjlighet
att besöka graven.
Sen tände jag och Johanna ett varsit ljus för "våran tomte".
Han har nämligen varit våran tomte sen jag var ett barn.
Han ställde ALLTID upp, med undantag när han var bortrest.
Han var och är den bästa jultomten man kunde ha på julaftonen!
 
 
 
 
Johanna har som tradition att åka upp till mina föräldrar dan före julaftonen och pynta granen
och sen sova över där. Så blev det även i år!
 
 
 
 
Och enligt tradition firar min familj och brorsan familj julaftonen hemma hos våra föräldrar.
 
 
 
 
Vi brukar börja med att äta julmaten, mitt på dan.
I år hade mamma dukat långbordet med en ny julduk....den ni ser på bilden.
Den var jättefin, men jag saknade lite den "gamla" duken som vi har haft i år och dar. :)
 
 
 
 
Familjens minstingar, och fasters söti-pötisar, var så här fina och gulliga!
 
 
 
 
Och här är mina fina och älskade barn!
Enligt tradition tar jag ett kort på dom framför granen, varje år.
 
 
 
 
Och här har vi ett sällsynt kort (jag gillar INTE att vara med på kort) på
mig och min sambo.
 
 
 
 
Efter maten blev vi alla lite slöa och trötta....inget ovanligt.
Dom enda som orkade tjoa var det minsta kidsen.
 
 
 
 
 
 
 
Efter maten började även otåligheten och nervositeten att stiga efter jultomten,
Det tittades ut genom fönstrerna efter tomten....och vid ett tillfälle fick dom syn på
 en tomte som gick in i ett av grannhusen.
 
 
 
 
När det började närma sig att våran jultomte skulle komma, samlades vi alla inne
i vardagsrummet. Molly var den som var mest nervös....hon ville gärna sitta i knä
på någon.....
 
 
 
 
Sen kom jultomten äntligen!
Och modiga Nellie öppnade först dörren åt tomten.
Det har hon gjort i många år nu.
 
 
 
 
 
 
 
Molly satt sig mellan kusinerna och tittade försiktigt på jultomten.....i smyg.
Man riktig såg och märkte att hon var lite rädd för jultomten.....stackarn.
 
 
 
 
När jultomten skulle gå fick han en kram av Nellie......som han har fått i många år av henne.
Men Molly höll sig undan.....men hon vinkade hej då, lite försiktigt, till jultomten.
 
Sen var det dags för att öppna alla julklapparna!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter all julklappsöppning blev det fika.
Och vi hann precis fika färdigt innan det var dags att sätta sig framför tv:n och titta
på "Kalle Anka".
Så i år såg jag hela "Kalle Anka".....som jag inte gjort på många herrans år.
Tyvärr så var ju vissa delar från tomteverkstaden bortklippta.......
 
Senare åkte brorsan med familj vidare till Linas släkt för att fira jul tillsammans med dom.
Vi andra fortsatte att bara vara och slöa.....för vi blev lite trötta och slöa under
"Kalle Ankan".
 
När det var dags för oss att åka hem, så valde Johanna att stanna kvar och sova
över en natt till.
 
Väl hemma så slöade vi bara....både framför datorn och tv:n.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karina

GOD JUL och GOD FORTSÄTTNING till er!

Svar: Tack, detsamma till er med!
Kram!
jagjaana.blogg.se

2012-12-25 @ 13:44:00
URL: http://vovvarochvavar.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0