Fotosafari nere vid hamnen.......

Efter att Molly, Nellie och farsan gick hem tänkte jag först att jag
skulle sätta mig i soffan och sova lite....för jag är så trött.

Men det fina vädret lockade mig....på en liten fotosafari....bara så att jag
fick vara ute i solen ett tag.....och kanske, kanske piggna till lite.....

Jag och Hasse drog ner till hamnen och där gick vi runt och jag
fotograferade lite.

Det måste ha sett roligt ut när vi kom.....för Hasse hade sin tjocka dunjacka,
mössa och handskar på sig.....medans jag hade en munkjacka av plysch på mig.
Hasse varken frös eller svettades med sina vinterkläder.
Själv tyckte jag det var behagligt med min tunna jacka.....men ändå blev det
väldigt varmt i den i solen och där det var lä.

Huvva, hur ska det här bli i sommar?....om jag redan har "problem" med värmen???








Båtarna väntar under presenningarna på att få komma fram..... och bli iordning gjorda
för den kommande båtsäsongen......
Hasse passade på att kika till våran båt och se till så att allt var okej.
























Minigolfbanorna har töat fram och är väl inplastade tills säsongen börjar......




Det här är ångfartyget Kuriren och den är K-märkt.
Den är byggd av stål/järn och är 16,8 m lång och 4 meter bred.

Ångfartyget Kuriren byggdes som bogserbåt 1874 vid Göteborgs Mekaniska Verkstad på
beställning av Fagersta Bruk för att tjänstgöra på Strömsholms kanal.

På 1880-talet byggdes fartyget om och både skrov och däck ändrades och höjdes.
1885 reste Oscar II med Kuriren vid en uppmärksammad inspektionsresa.
1896 exploderade ångpannan och fartyget sjönk men bärgades och reparerades följande år.
Ångpannan ombord är av skotsk typ från Wennbergs mekaniska verkstad i Karlstad 1915.
Därifrån kommer också den 2 cylindriga kompoundmaskinen på 80 IHK.
Panna och maskin köptes från Mälarsångaren Strengnäs Trafik när den skrotades 1937
och sattes in i Kuriren året efter.

Kuriren tjänstgjorde fram till 1960 som bogserbåt och för passagerarebefordran på Strömsholms kanal.
1963 såldes fartyget till Föreningen å/f Kuriren i Stockholm som inledde det omfattande
arbetet med att bevara fartyget.

Har varit i drift i Smedjebacken sedan september 2007.




























Soltörstande människor och tjattrande änder fanns det gott om ner vid hamnen idag......











Jag och Hasse var även till Rastahyttan.
Där tog jag några kort på den isiga Barken och på konstverket som finns där.....
fyrkanter på stolpar....typ.....

Sen gick vi in i Rastahyttan och beställde kaffe med doppa och satt där
ett tag.....i lugnan ro......










Trackback
RSS 2.0