Vid Finnbo Gård och Hytta.........

Idag har det varit varmt och soligt och det lockade mig till
en liten fotosafaritur.
 
Johanna kunde ej följa med för hon skulle iväg och umgås med kompisar,
varav en av dom åker till Australien nästa vecka på obestämd tid.
 
Jag hade lite svårt att bestämma mig för vad och vart jag skulle åka och fotografera.
Till slut tänkte jag att jag ta lite "höstiga" bilder på vatten....typ sjöar,
dammar, bäckar osv.
 
 
 
 
Men det blev bara denna bild på "vatten" för sen hamnade jag av någon
anledning i Finnbo och där hittade jag något som jag inte visste fanns....inte vad
jag kommer ihåg i alla fall.
 
 
 
 
Finnbo hytta och gård.
 
Den första hyttan på Finnbo byggdes 1564. 1625-1640 fann här även en stångjärnssmedja.
Vid tiden runt 1640 fanns det fem bergsmansgårdar i Finnbo.
1649 köptes Finnbo hytta av borgmästare Hans Neuman, vilken från Kronan
samtidigt förvärvade en ansenlig skogsareal.
Färna bruk i Västmanland lät 1650 bygga om den gamla masugnen i Finnbo till en
stenmasugn varefter Finnbo kom att knytas till Färna bruk.
1789 stiftade dåvarande ägaren Jacob Ramsell Färna och Bockhammars fideikommiss som
med sina 45 000 hektar blev Sveriges största fideikommissegendom.
I början av 1800-talet övergick ägandet till greve Carl Johan von Hermansson.
Släkten von Hermansson ägde fideikommisset fram till 1907 då det efter ekonomiska
svårigheter avvecklades och hyttan i Finnbo lades ner.
Häradshövding Axel Olivecrona köpte egendomen 1911 och sålde den 1933 till familjen Nicou.
 
Hösten 2011 bestämde sig familjen Nicou att sälja Finnbo Gård, men om den är såld
eller inte....ja, det vet jag inte.
Jag var aldrig upp till Herrgården och fotoade.
Men Herrgården ska vara bygd år 1823 invid hyttdammens södra strand.
 
 
Däremot tog jag en del bilder på hyttan och andra byggnader runt och i
härheten av den.......
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj vad det är spännande med gamla hus!!! kan man gå in i några/något av dom?

Svar: Ja, jag tycker om gamla hus och ting.Jag vet faktiskt inte om man kunde gå in i någon av dom.....tror inte det.
Kram!
jagjaana.blogg.se

2012-09-15 @ 22:28:18
Postat av: Johannaaa

Vilka fina bilder!!!

Svar: Tack gumman!!Kram!
jagjaana.blogg.se

2012-09-16 @ 00:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0