Fikabröd.... Röda Korset....Okideér....Köttbullar......

Idag på jobbet var det en som hade samma symtom som vid
magsjuka/vinterkräksjuka.
Huvva!
Måtte det inte ha varit något av det!
"Peppar, peppar...."
 
När jag slutade jobbet åkte jag till ett bageri/café......
 
 
 
 
....... och köpte två saffranssemlor och en munklängd till dagens födelsedagsbarn, Hasse.
Munklängden var fika till jobbet, eftersom han har jobbat ett eftermiddagsskift idag.
Semlorna åt han här hemma..... och tyckte dom var så goda och färska.
 
När Hasse skulle till jobbet, skjutsade jag honom dit och passade samtidigt
på att gå in på Röda Korsets Seconhandbutik.
 
Där köpte jag tre böcker.....en till Mattias, en till Molly och en till Nellie.
Jag köpte även........
 
 
 
 
...... denna lilla söta uggla till mig själv......som är en sparbössa.
 
Jag köpte även juldukar till Johanna.
Fick för mig att hon skulle tycka om dom.....för dom är i brunt, grönt
och orange.....typ från 60- och 70-talet.
Själv tycker jag inte om dessa färger i 60- och 70-tals stuk.....och ju
fulare jag tycker något är, så ju finare tycker Johanna att det är.
 
Hmmm..... få se om hon tycker om dessa dukar????
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter Röda Korset var jag in på Konsum och handlade lite.
Sen var jag hem till Lina och kidsen med böckerna och lite fikabröd.
Där fick jag kaffe och umgås med Linas andra gäster....som var där samtidigt med mig.
 
På eftermiddagen kom Hasse föräldrar förbi här.
Dom hade tyävrr inte tid att komma in på kaffe, men vi hann byta några ord med varandra
vid ytterdörren i alla fall.
 
Hasse mamma hade med sig hembakat fikabröd.
Så nu har Hasse mycket fikabröd att mumsa på......
 
 
 
 
...... toscakaka och lingonkaka eller mjuk pepparkaka......
 
 
 
 
...... biskvier......
 
 
 
 
...... och fina rån...... (vet ej vad dom heter).......
 
 
 
 
 
 
 
Och denna fina orkidén fick JAG!!!
Vad paff och överraskad jag blev!!!
Och inte vet jag varför jag fick den?..... det blev aldrig sagt.
Men lika glad är jag för det!!!!
 
Så nu har jag fem orkideér här hemma..... och två av dom blommar just nu....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter den glada och trevliga överraskningen som jag fick.... och Hasse....från
hans föräldrar, så började jag med att göra köttbullar.
 
Fy fabian!
Nu kommer jag ihåg varför jag blev så glad och lättad när Lina erbjöd sig att göra
köttbullarna i år.... till julaftonen.
I vanliga fall har jag gjort dom..... i snart 20 år..... men i år "slipper" jag det.
Fast dagens köttbulle tillverkning påminde mig om julens köttbullar....
både i mängd och tid..... och i arbete..... puuh.
 
Från det att jag tog fram alla ingredienser till köttbullarna och tills det att jag var helt
färdig med dom.....stekt alla.....städat undan.... och ätit köttbullar, potatis och sås.....så
hade det gått ca 3,5 timme.
 
Varför gjorde jag då dessa köttbullar....och just nu????
 
Jo, häromdagen åt jag av de färdiggjorda köttbullarna... som finns i affärer.
Och som opad måste jag, just nu i alla fall, tugga maten väldigt, väldigt noga....tills
det blir som välling....typ.
Och färdiggjorda köttbullar är INTE roligt och gott att tugga till en "sörja".
Jag kände VARJE LITEN BROSKBIT!!!!
Yäääk!
Ja, jag vet! Jag är känslig och kräsen!
 
Och det säger jag: att mycket mat smakar sämre nu när jag måste tugga det till
en flytande sörja.....typ.
Det är mycket som smakar bättre och godare när man bara behöver tugga det "normalt"
och sen svälja ner det.
Konstigt, men sant!
 
Och eftersom jag VÄGRAR (från och med nu) att tugga dessa färdiggjorda köttbullar till
det sämre i smaken och tills varje lite broskbit har uppdagats mellan mina tänder.......
 
 
 
 
..... så gjorde jag,  i "ren ilska" en rejäl laddning köttbullar.... som jag har
fryst ner nu och som jag kan ta fram vid behov.....
 
 
 
 
Tur att jag fick och hade god hjälp av Mattias..... ett tag.
Annars har jag nog stått fortfarande framför spisen med köttbullarna....ja, nästan i alla fall.
 
 
Vid 21-tiden var jag ner till Ovako och hämtade Hasse.
 
Ja, sen har jag setat här vid datorn.....och fixat med fotona till detta inlägg och
skrivit själva inlägget.
 
Och nu är det sängen som gäller......
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0