Sommarens längsta och värsta.......

Inatt har jag haft en "helvetes natt" i vårat sovrum.
Det har varit lika hett som i helvetet......trots öppet fönster och en fläkt på.
Jag hade jätte svårt att somna....trots att jag var trött.
 
 
 
 
Jag var upp flera gånger och satt eller stog framför balkongdörren och fick
lite svalka. Ut på balkongen gick det inte att gå, utan skor.....det var så blött.
 
Men till sist somnade jag.....och då var klockan över 04.00.
Sömnen blev orolig och dålig.
Så idag kommer jag att vara trött och seg......ja, det är jag väl redan.
 
 
Igär kväll hade vi sommarens längsta och värsta åskvädret.
Den höll på i flera timmar.....och var riktigt, riktigt nära.....huvva!
Vi fick till och med strömavbrott.....som varade i ca 45 minuter.
 
Vid 23-tiden var det lugnt igen.....då regnade det bara.
 
 
Eftersom det åskade igår, så blev det inget inlägg här på bloggen......så här kommer
det lite "fakta" om gårdagen......
 
 
Igår var det HETT ute!
Till och med dom som annars älskar sol och värme, klagade igår.
 
Så på eftermiddagen bestämde vi oss för att ta en båttur, med bad.
Det var hela våran familj och Lina, Nellie och Molly som åkte ut.
 
Precis när vi klev ut från huset, och skulle åka ner till hamn, hörde vi ett dovt
åskmuller.....långt bort.
Jag som är åskrädd tyckte att vi skulle ställa in båtresan.....och det gjorde jag.
Men när vi inte varken hörde fler åskmuller och inte såg någon "svart" himmel,
så långt ögat nådde, så bestämde vi oss för att åka ut i alla fall.
 
Hur JAG vågade åka ut med båten.....när det åskade någonstan låååångt borta....
ja, det fattar jag inte.....eller vet!?!
Mitt förstånd funkade väl inte i hettan.....det måste ha "brunnit" i hjärnkontoret.....
och sen mådde jag så dåligt av hettan, så ett skönt avsvalkande dopp i sjön lockade
mig tydligen mer......ja, det är den enda förklaringen jag kan komma på.
För jag brukar aldrig vilja åka ut med båten om det finns den minsta lilla risken
för att det ska kunna bli åska.
 
 
 
 
Det här molnet fanns på himlen hela tiden medans vi var på sjön.......
 
 
 
 
......och solen hölls sig bakom det molnet nästan hela tiden medans vi
var på sjön......men till sist hade molnet krympt så pass mycket att solen
orkade kika fram.
 
Trots hettan ute igår, så var det inte nå mycket båtar på sjön.
Hmmm....kanske åskmullret långt borta skrämde dom???
 
Så den populära "runda bryggan" var helt öde när vi kom ut på sjön, så
vi la till där.....och vi fick vara ifred hela tiden.
 
Då och då hördes åskmuller långt bort ifrån....men ingen mörk himmel syntes
någonstans.....jätte konstigt.
 
Vi var nästan ute i tre timmar.....och vi badade och åt av våra matsäckar.
Mattias och Nellie var dom som var mest i vattnet.
Ja, dom var väl mest under vattnet.
Dom dök och hoppade från båten.....även Nellie.....fastän hon visste att det var djup där.
Hon är modig, tycker jag.
Hasse satt bak på båten och kollade på kidsen och fanns där ifall någon
behövde hjälp.
 
Det var riktigt skönt ute på sjön....både i vattnet och i luften.
Sjön var lugn.....det blåste knappt något.
Ja, det var jätte härligt.....tills åskmullret började igen....och den här gången kom
mullret från ett annat håll.....bakom ön vi var på......och då såg vi ju inte hur
himlen såg ut....om det var något som var på väg till oss eller inte?
 
Mullret kom närmare....fastän det var långt borta....så då ville jag åka hem....
och ingen av det andra protesterade.
För det kan gå jävligt fort med åskväder.
 
Himlen runt oss såg inte åsksjuk ut....men några av oss såg blixtar på långt håll.
Så vi åkte hem i rätt tid......visade det sig sen.
För mullret kom närmare och närmare....och helt plötsligt hade vi värsta
åskvädret med öronbedövande åskknallar och blixtar överallt.....och regn.
Huvva, säger jag bara!!!!
 
 
Lite bilder från gårdagens badresa......
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0