Emerich och förintelsen........

Imorse var jag i val och kval om jag skulle åka och jobba.
Jag var och är så trött.
Till slut bestämde jag mig för att åka och jobba.
 
På jobbet hann jag jobba till ca kl. 8.30, sen blev jag utkastad från datorsystemet.
Och inte kom jag in något mera.
På support fick jag reda på att dom höll på med något som kunde göra att vissa
användare inte kunde komma in i sina datorer för att jobba.....och en av dom var jag.
 
För att hålla mig vaken och sysselsatt gick jag in på verkstaden och kollade om dom
behövde hjälp med något......
 
 
 
 
...... och det behövde dom.
Idag fick jag lite monteringsjobb.
Första gången som jag monterar något.... på jobbet.
Det var roligt och jag hoppas jag hinner montera lite imorgon med.
 
Efter jobbet var det bara soffan som gällde.
Och när Hasse kom hem från jobbet så gjorde han mig sällskap.
Vi båda somnade och vaknade till när Hasses mobil ringde.
Det var Lars som ville ha kaffe.
 
När Lars kom så var även Helena med. Men hon var bara förbi här en snabbis.
Hon ringde mig tidigare på dagen.....precis när jag hade somnat till första gången.....och
undrade om jag var tillräckligt pigg för ett besök.
Men jag var tvungen att säga nej....eftersom jag INTE var pigg och jag bara ville få sova.
Usch, det är inte trevligt att behöva tacka nej till besök, men vad fan göra man?.....
när man är så trött att man somnar till  hur man än försöker hålla sig vaken???
 
Hur som helst så lyckades jag väl "tanka" i mig med liiiite ny ork när jag sov....eller ja....
i alla fall så pass mycket ork att jag höll mig vaken.
För efter ett tag....ja, när jag hade varit vaken....började jag att fixa till
dagens middag.....kokt potatis, fläskkotletter i ugn och sås.
 
När jag hade ätit färdigt kom jag på att idag var det en föreläsning på bibblan, som
jag var intresserad av.
Så min "nya" ork räckte även till det.
 
Klockan 18.00 började föreläsningen och den höll på till ca 20.00.
Det var en föreläsnng om hur Emerich kom till Sverige i december 1950 efter att på
ett mirakulöst sätt överlevt nazismens barbari i fem olika koncentrationsläger.
 
Föreläsningen inleddes med att vi fick titta på filmen "Förintelsens ögonvittnen".
I den filmen berättade Emerich sin historia.
Efter filmen berättade Emerich lite mer om sin omskakande berättelse.....han pratade
även om ondska, kärlek och hopp.
 
Emerich skulle fylla 90 år om någon månad.
Han var verkligen pigg för sin ålder.....ja, i alla fall det som man såg av honom.
 
Jag tycker det var en bra föreläsning....och samtidigt hemsk.
 
Imorgon ska han föreläsa för ungdomarna på högstadiet här i byn.
Och jag hoppas att han beröra många elever och få dom att tänka.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0