"Roadtrip" ute i skogarna......

 
Igår var jag och Hasse ute på en "roadtrip" i skogarna runt Björsjö....Nyfors...Sörsjön....
Bredsjön....Kloten...Malingsbo....osv.
Dels så ville jag hitta nått intressant ställe som jag kunde gå runt och lufsa på
och samtidigt fotografera lite.... och sen eftersom vi åkte i skogen så hoppades
ju vi på att få se lite diverse djur....som älg till exempel.
 
 
 
 
Första stoppet blev i Skräddatorpet.
Där har jag varit tidigare och lufsat och fotograferat.
Det blev en del bilder även denna gång....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter Skräddartopet åkte vi vidare.
Vi valde bara någon skogsväg och åkte på den, utan att veta var vi hamnade
eller vad som fanns efter vägen.
 
 
 
 
Någonstans efter vägen fanns denna vägskylt.
Ingen vanlig syns i våran del av landet och än mindre ute i en skog....
 
 
 
 
De skogsvägar vi valde att åka på var det mest skog....myrmarker...små
tjärnar...sjöar...och några enstaka hus som vi såg.
Sen regnade det en hel del när vi åkte i skogarna, så man hade väl ingen större
lust att gå ut överallt...även om det kunde se lite "intressant ut".
 
 
 
 
Men mitt i "urskogen" så kom vi helt plötsligt till ett ställe som hette Korslångssmedja.
Och då hade vi tur att det hade precis slutat att regna och solen sken.
Så där stannade vi till och jag tog lite bilder.
 
När jag kom hem så googlade jag på platsen och lyckades få redan på att....
 
 
 
 
...... År 1673 uppfördes en smedja, Korslångs smedja, en bit nedströms
sjön Stora Korslången.
 
Idag finns inga tydliga spår av smedjan, men det är troligt att den varit placerad
på östra sidan forsen, strax nedanför dammen för här ligger större stenar
vilka kan ha tjänat som grundläggning för en byggnad.
 
 
 
Likaså kan Korslångssmedjan kopplas till det kulturmiljösystem av flottningslämningar
som försörjt ångsågen i Kloten.
Idag påminner ett igensatt flottningsutskov om den forna timmerhanteringen.
 
 
 
 
Både jag och Hasse tyckte det var märkligt att ett järnvägsspår gick rakt ner i vattnet.
 
Antagligen är det rester av en tralljärnväg som mynnar ut i vattnet.....
 
 
 
...... och det här kan vara en tralljärnvägsstuga.
 
 
 
 
 
 
 
Alldeles i närheten av Korslångssmedjan... inne i skogen....fick jag syn på denna
husruin... som smälte väl in i skogen.
 
 
 
 
Man kan ju undra vad det har varit för hus?
 
 
Såg vi några större djur då?
Ja, två tranor och Hasse såg även två råddjur.
Sen såg vi även en haj i en sjö/tjärn/damm i Kloten.
 
Tro ni mig inte!?
Kolla själva....jag har bildbevis!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0