Prideparaden i Stockholm.....

Dag fyra, lördagen i Stockholm.
 
Som så många vet så var det ju Prideveckan i Stockholm när vi var där.
 
Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra
hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och
de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.
 
 
 
 
 
Jag och Hasse gick ner till Kungsgatan där Drottninggatan korsar den, i god tid.
Det var jättemycket folk där och det var svårt att hitta en bra plats.
Vi fick ställa oss bakom folk och hoppas på att vi ändå skulle få se något.
 
 
 
 
Peter Birro satt på ett lejon och väntade på paraden.
Han är ju författare och manusförfattare och storebror till den mer kända Marcus Birro.
 
 
 
 
Vi stog i en evighet och väntade på att paraden skulle komma.
När den väl gjorde det blev det ännu mer trängsel på folk och fän.
 
 
 
 
Det var jättesvårt att ta bra kort där jag stod när jag samtidigt skulle trängas med
alla andra som ville fram och ta kort.... och som trängdes så jag fick bita mig
i läppen flera gånger för att inte brusa upp mig....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Såg flera kända politiker som gick paraden, men det var inte många jag lyckades
få med på bild av olika anledningar....som synes här.
Vet ej om det är Jan Björklund eller Gustav Fridolin jag försökte ta kort på här.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Uppe på lastbilstaket står två dansare från tv-programmet Let´s dance,
Tobias Bader och Calle Sterner.
 
 
 
 
 
 
 
Jag lyckades i alla fall få vänsterpartiets ledare, Jonas Sjöstedt, på bild.
 
 
 
 
 
 
 
När vi stått, rakt upp ocn ner, i flera timmar och paraden fortfarande inte hade
nått sitt slut, så gav vi upp och gick därifrån.
 
 
 
 
Ännu en sorts kontrast i storstan..... ridande poliser bland asfalt och betong.
 
 
 
 
Vi var in på Muffin Bakery och köpte med oss goda, stora muffins som vi
tog med oss till hotellet och satte oss i lobbyn och fikade och vilade benen innan
vi skulle på nästa "äventyr".
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0